Followers

Wednesday, July 3, 2013

ragam hasya yg makin meto...

bismillah....

insyaAllah,lagi 6hari kita akan menyambut ketibaan Ramadhan al-mubarak..tapi kat malaysia ni, kuih raya dah pun dijual sebelum tiba bulan puasa..huhu...jom sama-sama tanamkan niat utk beribadat dengan lebih baik pada Ramadhan tahun ni..semoga kita sama-sama diberi kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan kali ni...so, dah boleh prepare apa yg patut...dah boleh practise banyakkan solat sunat,qiamulail dan sedekahkan..jaga anggota badan kita daripada melakukan perkara yg dilarang Allah...dan banyakkan doa moga Allah ampunkan semua dosa-dosa lampau kita..=)


ramadhan kali ni, insyaAllah berada di kuantan..and insyaAllah saya balik temerloh jugak kot...suami saya dah kena fokus utk exam final blok surgery hujung bulan ni dan jugak exam pro lepas raya ni..so, tak nak lah kacau kan...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

bercerita tentang hasya......sejak dah boleh berjalan ni,ya Allah...sangatlah aktif dan meto..meto means nakal kot....haha..tak pandai nak translate loghat kelate....setiap kali nak solat,dia akan hamparkan sejadah saya sampailah saya siap solat,sejadah masih tak terhampar..(-_-) kadang kala,dia buat kuak lentang pulak time saya solat..huhu..sabar jela....

sekarang dah pandai nak makan sendiri..kalau tengok something yg menarik,dia akan buat muka terkejut... (-_-)...dah pandai menangis bila kami saja-saja marah dia...dah pandai jugak mengamuk bila nak keluar jalan-jalan depan rumah....huhu...aiyoo..bila hasya mengamuk,rasa bingit je telinga...suara hasya kuat...macam ummi dia.. =P hehehe......

kalau saya tengah menyapu, dia akan sibuk nak pegang penyodok..hasya dah boleh sibuk beberapa perkataan...macam ma,pa,jom,aduh.....bila la nak sebut ummi ni..and hasya dah faham kalau saya suruh dia ke bilik air utk mandi...bila saya suruh duduk...(tapi...tak sedar saya ajar hasya dalam loghat kelate..cadang nak guna bahasa melayu yg betul..haha)



sejak dah boleh berjalan ni jugak,hasya dah makin tak takut pada strangers.....hari tu kami pergi ke pasaraya..bese pergi tunas manja beserah je sbb my abang tak suka suasana yg crowded mcam ECM ke..megamall ke....saya ingatkan hasya takut nak berjalan bila orang ramai..tapi sangkaan meleset...haha.. dia dengan gembiranya meng'explore' pasaraya tu..kejap je hilang...so, abang jaga hasya..saya cari barang...one more thing,dah pandai pulak nak capai barang-barang dekat rak yg sama tinggi dengan dia....huhu..bila nak pimpin, dia terus duduk tanda protes... (-_-) meto kan??

bila nampak kanak-kanak sebaya dengan dia...dia akan datang dekat...(hari tu dia mintak aiskrim yg budak umur 3thun tengah makan..nasib baik dia tak rampas..) haha..kami sangat terkejut..sebab sebelum ni, hasya tak ramah macam tu..hehe..

so,lepas ni,jangan harapla nak ke kedai sorang je bersama hasya...buat penat je kena kejar dia... =P buat masa ni,kami plan nak bawak hasya pergi taman permainan..nak tengok reaksi dia..tapi tak berkesempatan lagi..lagipun,hari tu jerebu teruk kan..risau nak bawak dia keluar...
bila hasya makin besar, saya dapat tengok dia banyak ikut selera makan saya..apa makanan yg saya suka,biasanya hasya pun akan suka...dan makanan tu biasanya abi tak berapa suka....hehehe...doakan kami beterusan mendidik hasya dengan nilai agama yg kukuh, akhlak yg terpuji ye...=)

No comments:

Post a Comment