Followers

Monday, September 6, 2010

kenapa kita berubah..

salam.....saya terfikir nak menulis tentang nie..lepas terfikir dan berfikir....kenapa kita berubah.....bermula daripada usia 5 tahun,kita dihantar ke tadika...kita diajar tentang Islam..tentang tanggungjawab kita..rukun Islam..rukun Iman..kita diajar tentang kewajipan menutup aurat dan lain-lain..

bila kita masuk je zaman sekolah,kita ambil subjek Pendidikan Islam...kita diajar tentang akidah,ibadah,akhlak dan juga adab....betapa lamanya kita diajar semua tue..kita juga diajar tentang fardhu ain,fardhu kifayah dan lain-lain...kita mampu score cemerlang dalam subjek pendidikan Islam,Al-quran dan sunnah,tasawwur dan lain-lain subjek agama...sangat cemerlang setiap kali exam..

tapi...kenapa....kenapa kita berubah ke arah yg menjauhi Islam...zaman sekolah dulu,kita adalah pelajar Islam yg berdisiplin..sangat menjaga peraturan...membanteras pelajar bermasalah yg suka warnakan rambut,simpan kuku panjang,warnakan kuku,cukur kening,ponteng sekolah dan lain-lain....kita sangat tegas...tapi...lepas je zaman sekolah....kita berubah..kita pula yg warnakan rambut,pakai baju ketat,mencukur kening dan lain-lain..ya Allah...kenapa kita berubah??

zaman sekolah dulu,kita cemerlang dalam subjek agama...kita sangat hebat..bagilah soalan apa pun..kita akan dapat jawab...tapi kenapa...lepas sekolah,kita langsung tak amalkan apa yg kita belajar??kita tahu sebagai orang Islam,kita kena tutup aurat...tak boleh ubah ciptaan Allah....tapi kenapa lepas sekolah,kita buat semua tue?malah bangga mempamerkannya?tak ke kita rasa bersalah?tak ke kita rasa berdosa walaupun sekelumit??

saya cuba menyelami..saya cuba berfikir..kenapa jadi macam nie?apa puncanya?di mana silapnya?adakah tak cukup tempoh masa kita belajar subjek agama zaman sekolah dulu?tak cukup ke suasana islamik di sekolah-sekolah agama dulu?adakah mereka ini telah dipengaruhi dgn nikmat dunia?saya tak tahu apakah jawapan yg sebenarnya....

terlalu banyak perkara yg boleh dijadikan puncanya....sedih sangat rasa bila saya lihat kawan-kawan yg saya kagumi dulu atas sebab mereka mempunyai disiplin yg mantap..ada yg mampu menghafal beberapa surah Al-Quran....saya sangat kagum dgn mereka memandangkan ketika itu saya tak mampu nk menjadi sehebat mereka..ada yg mewakili sekolah dalam pertandingan tilwah,hafazan dan lain-lain..ada yg bertudung labuh dan menutup aurat dgn sempurna ketika zaman sekolah dulu..ada yg sangat berdisiplin sampaikan semua pelajar gerun dengannya...

adakah saya kolot?biasalah kalau pakai baju ketat cikit,free hair,berseluar pendek,lelaki bertindik di telinga,dye hair dan lain-lain..biasalah tue...kolotnya saya kalau begitu......dulu......kita bukan begitu kan?

tapi..sekarang.....mereka berubah hinggakan sekali pandang,saya tak mengenali mereka....ada yg dah mewarnakan rambut,berpakaian ketat,mencukur kening dan lain-lain...ye..itu fenomena biasa dunia zaman sekarang...tapi bila difikirkan..apa puncanya?saya yakin mereka tahu apa yg mereka lakukan itu salah dan tahu apa akibatnya.....tapi kenapa kita berubah??

muhasabah kembali diri kita..di mana silapnya?adakah silap sistem pendidikan?adakah pengaruh anasir barat?adakah pengaruh diri sendiri dan rakan?kembali lah ke jalan yg lurus....saya tak kata saya kembali ke jalan yg lurus...tapi sama-samalh kita usaha utk kembali dekat denganNya......jangan biarkan diri kita rosak akibat dunia.....sedangkan kita mampu mengharunginya..

kita bercakap tentang dosa,pahala..kita sebut nama Allah..kita mohon sesuatu dariNya..tapi kita berterusan melakukan perkara yg dimungkariNya...marilah kita bertaubat...saya sendiri dipenuhi dosa...marilah kita bertaubat....pohon keampunan padaNya..Allah Maha Pengampun..jangan malu utk memohon keampunan..tapi berapa ramai antara kita yg hanya memandang sepi atas saranan bertaubat ni??

sama-sama kita muhasabah diri...INGAT...KITA BUKANNYA BAIK TAPI KITA NAMPAK BAIK SEBAB ALLAH MASIH MENUTUP PINTU AIB KITA DARIPADA PANDANGAN MANUSIA LAIN....jangan sampai Allah membuka pintu keaiban kita...nauzubillah..bertaubat dan berubahlah....=)

No comments:

Post a Comment