Followers

Wednesday, May 18, 2011

ibu...guru...kami.=)




salam.....dah berhabuk blog ni kan...sorry..biasanya,bila kat rumah,saya memang malasss sangat nak update blog...nak on facebook lagilah malasssss sssangat..hehe...sempena hari ibu yg dah berlalu,saya nak ucapkan selamat hari ibu untuk ma tersayang...juga ibu mertua tersayang...ibu angkat saya di Muar,johor dan juga semua ibu-ibu khususnya senior dan rakan-rakan yg telah dan bakal bergelar ibu...sesungguhnya,jasa ibu amat besar dan takkan dapat dibalas kan?

bercakap tentang bakal ibu...ada satu peristiwa yg lucu untuk dikongsikan...hehe..masa hari terakhir di kelantan baru-baru ni, saya tiba-tiba sakit perut...kembung perut..disusuli muntah-muntah....loya......rasa pening sangat-sangat.....then,jeng..jeng..jeng....nenek,ma,dan juga kakak sepupu saya membuat hipotesis yg saya MENGANDUNG !!!....waaa....puas kot saya menafikan yg saya tak mengandung pun...cuma maybe salah makan.....tapi,keadaan saya hari tue,sangat lemah la....sampai terfikir...entah-entah betul kot saya mengandung.....dalam otak,tengah terbayang kata-kata akhir classmates saya iatu mas,ayu,ena,muna dan tiqah nai...

"kitorang nak.....naik je semester baru ni....awak dah mengandung Husna...kitorang tak sabar nak jadi makcik..."

gulp....!! gulp..!!

takkan saya mengandung kot...memang tak makan pil perancang pun...sebab suami saya tak izinkan...banyak side effects..kebetulan abang pun baru lepas buat case presentation tentang pil perancang....huhu..

yang menyebabkan hipotesis lebih kuat ialah sepanjang di kelantan,saya asyik mengidam nak makan tepung pelita la......nak makan kek secret recipe la....air ribena la...haha....sampai akak saya belikan alat menguji kehamilan lagi...amboiiii.....tapi,at last,saya tak mengandung...

jujurnya,macam sedih jugak..sebab dah terfikir entah-entah betul kot saya mengandung..sebab sampai sekarang tak ada selera makan.....tapi Allah Maha mengetahui kan.......insyaAllah tiba masa yg sesuai,saya akan mengandung...=)

terima kasih kepada ma kerana mengandungkan,melahirkan dan mendidik saya menajdi insan seperti hari ni...terima kasih kepada ibu mertua saya kerana mendidik abang menjadi insan yg terbaik utk saya..terima kasih kepada ibu angkat saya yg banyak memberi nasihat dan berkongsi kasih sayang dengan saya....tanpa kalian,siapalah saya..=)



xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


selamat hari guru juga saya ucapkan kepada semua guru-guru yg pernah mengajar saya..tak lupa juga kepada semua lecturer yg mendidik kami.......jasa dan ilmu yg dicurahkan insyaAllah takkan saya lupakan....saya nak kongsi satu kisah tentang cikgu saya...cikgu ahmad nizar...dia mengajar di sekolah lama saya di Bahaman lanchang,pahang...tapi sekarang dah bertukar ke sekolah lain...

cikgu ni cikgu disiplin...sssaaaaannggat garang..(dengar cerita senior)...dia mengajar subjek bahasa melayu utk pelajar tingkatan 4 dan 5...cikgu ni tak ajar saya pun.....tapi,cikgu ni merupakan guru yg mengajar saya berbahas...

dijadikan cerita,saya mula memasuki pertandingan bahas peringkat sekolah...ehem....saya wakil kelas saya...waktu ni,langsung tak tahu format bahas....yg saya tahu..bahas ni,kena membidas pihak lawan........jadi,saya main hentam jela.....haha.....habis bergema dewan sekolah sebab suara saya memang semulajadi kuat dan lantang...dan of course,kami KALAH...huhu....

tapi,tiba-tiba satu hari,saya dipanggil oleh cikgu ahmad nizar lepas perhimpunan sekolah...walaupun saya pengawas,saya tetap gabra...kawan-kawan memang tahu yg saya mudah gelabah...yela..cikgu ni tak kenal saya...tak ajar saya...tapi,kenapa panggil saya kan?rupa-rupanya...saya terpilih mewakili sekolah utk berbahas di peringkat daerah.....awal-awal dulu,saya tak berani pun nak pandang muka cikgu ni..yela,cikgu disiplin tu...huhu.....ada sekali,dia panggil saya pergi ke kelas tingkatan 5....saya pulak tingkatan 3....cikgu ni suruh saya baca teks bahas saya dihadapan dia dan pelajar kelas tu....time tu.malu....terketar-ketar.....suara?tetap kuat...=P

cikgu ini banyak mengajar saya tentang communication skill..semangat berpasukan....ambil berat akan keadaan pelajar...yess...saya dengan selambanya mintak 2 mangkuk mihun sup masa keluar makan dengan cikgu dan team bahas...hehe.....cikgu juga yg bawa saya pegi ke klinik masa saya cirit birit sebelum pertandingan bahas peringkat negeri berlangsung.....habis je musim bahas,saya meneruskan kehidupan sebagai pelajar biasa.....then,masa form 4,saya tinggalkan bahaman....

kisah zaman sekolah makin luput di ingatan,tapi saya langsung tak sangka..cikgu ini masih mengingati saya.....masa adik perempuan saya pulak jadi pembahas, dia terserempak dengan cikgu ahmad nizar masa pertandingan peringkat daerah...adik saya cerita,cikgu ni menegurnya dengan bertanya:

"awak ni adik husna izzati ke?gaya bahas awak ada persamaan dengan dia.."

saya terkejut bila adik saya beritahu tentang ni..rasa terharu sangat sebab lepas bertahun-tahun,cikgu masih ingat gaya saya berbahas.....then,adik lelaki saya pergi berkhemah baru-baru ni..sekali lagi cikgu ahmad nizar ada di perkhemahan peringkat negeri..cikgu ahmad nizar menegur adik saya dan bertanyakan solan yg sama:

"awak ni adik husna izzati ke?"

saya terharu...muka adik-adik saya tak ada iras saya pun..tak tahu macam mana cikgu boleh cam dalam ramai-ramai pelajar yg dia jumpa...saya bukan nak koya ke..poyo ke....cuma,teringat kan jasa cikgu yg banyak mendidik saya especially dalam communication skill...dia jugak la yg paksa saya conduct perhimpunan setiap hari zaman sekolah dulu...tapi,saya tak berpeluang nak jumpa cikgu ni lagi...tak tahu bila peluang itu tiba.....apapun,selamat hari guru saya ucapkan kepada semua guru...terima kasih cikgu....tak dilupakan, kakak ipar saya iatu kak sah,kak yah dan kak san....selamat hari guru,kak...=)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


kami..alhamdulillah...dah masuk 2 bulan saya bergelar seorang isteri kan.....alhamdulillah,syuklur kepada Allah atas setiap kurniaan dan ujianNya...saya aru nak pulih dari dysuria......first time kena infection di urinary tract..seksanya...alhamdulillah,dah beransur pulih....suami saya sedang bersiap sedia utk peperiksaan final blok utk pediatric........di samping persiapan akhir utk kenduri kami nanti......masa saya dan suami sangat terhad...saya memahami kesibukana suami...yes......saya kena biasakan diri...sebab saya berkahwin dengan insan yg mempunyai komitmen yg banyak kan.....ayah saya banyak kali pesan,jangan sesekali membebani suami...kesian jugak...sekarang,suami saya tengah buat preparation utk menyewa rumah berhampiran UIA.....semuanya suami saya uruskan...telefon tuan rumah,beli barang-barang rumah.......saya tak buat apa pun...huhu...

semalam,kami berkesempatan utk 'date'..dinner di temerloh...hehe..lama tak jumpa kan....mula-mula kami ke masjid...solat berjemaah bersama-sama....kebiasaanya,suami akan mengajak saya berjemaah di masjid utk solat subuh....dan pada waktu tu,saya perasan kelibat seorang lelaki...remaja kot....setiap kali solat subuh,saya mesti nampak kelibat dia..bila saya tanya abang..abang cakap budak tu mengalami syndrom down....dalam hati saya,subhanallah...budak yg saya anggarkan berumur dalam 13 ke 15 tahun,boleh hadir ke masjid awal-awal pagi utk solat subuh berjemaah....lebih awal dari saya dan suami..malunya rasa.....dia akan sembahyang di hujung saff...sebab standard solat subuh,takkan penuh satu saff pun....saya terfikir...dia yg diuji dengan kelainan upaya,mampu hadir solat subuh berjemaah setiap hari..kita?terutamanya kaum lelaki..berapa kali kita solat berjemaah setiap hari?berapa kali ke masjid?cukup tak solat?

saya kagum dengan ayah budak lelaki ini yg mampu mendidik anaknya utk hadir ke masjid..sejuk je mata bila melihat dia solat..ye,mungkin bacaannya kurang tepat....tapi,hebat kan dia?tak setanding dengan kita....huhu..

ok la..nanti saya update lagi ye..jaga diri..jaga solat....jaga peribadi....=)

1 comment:

  1. husna, ingt awok ngandung doh sakni..bukok blog napok perkataan warna merah tu ekpun..pape pun, smoga recover dr dysuria la..(nk baby3)

    ReplyDelete