Followers

Monday, May 9, 2011

indahnya.....=)

salam.....apa khabar semua?harap dikurniakan kesihatan yg baik daripada Allah swt...saya baru kembali dari kelantan..buzy dengan persiapan kahwin..first time join ma saya bermadah ke rumah saudara mara...baru tahu yg adat orang kelantan kot...kena bermadah utk jemput mereka ke kenduri kahwin..kenduri kahwin nanti,dibuat secara kecil-kecilan je...hanya jiran dan saudara mara yg dijemput...juga kawan-kawan saya...sebab?saya student lagi.....dan family saya tak cukup budget nak buat besar-besaran...=)

ok....belum terlambat rasanya kalau saya mengucapkan selamat hari ibu kepada semua wanita yg telah bergelar atau bakal ibu...semoga Allah sentiasa merahmati kalian....

ok..back to the point, semalam saya ada jumpa transalation beberapa ayat Al-Quran yg sangat menyentuh hati..sangat berkait dengan dunia sekarang ni....dari surah Az-Zumar:

"katakanlah:'wahai hamba-hambaku yg melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya.sungguh,Dialah yg Maha pengampun dan Maha penyayang.."(ayat 53)

melampaui batas..kadang kala,kita tak sedar kan yg kita dah melakukan kesilapan..kadang kala kita sedar..tapi kita salahkan orang lain atau takdir atas apa yg berlaku pada kita..sedangkan kita mampu mengubah nasib kita sendiri dengan menggunakan akal fikiran yg diberikan Allah swt...

melihat keadaan sekeliling..kita dapat lihat tanda-tanda kiamat semakin jelas....maksiat berleluasa..pemimpin yg zalim dipuja dan disanjung..ulama' difitnah dan dihina.....peperangan berleluasa....keamanan kian hilang......

di mana kita?saya takut kalau kita masih tergolong dalam kalangan orang-orang yg lalai...dengan dunia.....saya sendiri pun lalai....syaitan makin ligat berusaha utk menyesatkan kita..tapi...kita masih leka......sebab kita tak nampak timbunan dosa kita...kita tak nampak azab akhirat di depan mata.....sebab tu kita tak takut kan?

tapi....awas.........tak nampak,tak bererti ianya tak wujud kan?contoh...cuba tampar pipi kita....sakit kan?tapi..kita tak nampak pun sakit tue..tapi,kita tahu..sakit itu ada....jadi,kenapa kita nak tipu diri sendiri dengan tak mengendahkan bekalan akhirat?

saya pun manusia biasa..kadang kala lalai...terleka..sebab tu,saya akan menulis...secara tak langsung,dapat ingatkan diri saya sendiri......

okla.....musim cuti ni,saya jarang online...jadi,jaranglah dapat update blog..huhu..ok...salam sayang dari saya dan suami...=)

No comments:

Post a Comment